Vijf gouden tips om op een efficiënte manier social media te gebruiken voor je bedrijf

Hoe transformeer je een winkelstraat van weleer / De Riederlaan
30 mei 2014
Vijf gouden tips om service en gastvrijheid te creëren en te behouden
8 oktober 2014

1. Bepaal je persoonlijke strategie op social media. Bedenk van te voren waar jouw social media voor gaat dienen. Start dus niet zomaar een bedrijfsaccount op Facebook. Je kunt social media gebruiken voor vragen en antwoorden, marketing of juist om nieuw personeel te werven. Pas als je dit hebt gesloten, kan je doelgericht actief zijn. Dit is de sleutel naar het succes en kan je jouw succes ook meten.

2. Gebruik foto’s en video’s en focus hierbij op interactie. Visueel slaat aan. Een update met foto heeft daarom ook meer resultaat dan een update zonder foto. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Instagram of Pinterest. Dit zijn snelgroeiende bedrijven door dit grote succes. Ongeacht je strategie moet je het doel van social media niet uit het oog verliezen; interactie met je achterban. Een goed gesprek doet je achterban groeien.

3. Zorg dat uw bedrijf goed gevonden wordt op social media en breidt uw netwerk uit. LinkedIn is voor het onderhouden van contacten, maar ook zeker om nieuwe contacten te creëren. Zorg daarom voor een uitgebreid account met specifieke kernwoorden. Zo zult u eerder gevonden worden door andere contacten. Wanneer u een zeer uitgebreid netwerk hebt, wordt u zelf ook eerder gevonden door andere d.m.v. het netwerk van uw connecties.

4. Maak tijd voor social media. Door advertenties te plaatsen breng je jouw merk en producten onder de aandacht. Hierdoor zal de activiteit op uw pagina toenemen. Houd hiermee rekening in uw tijdsplanning. Bij grotere belangstelling moet u al snel elke dag inloggen. Gebruik bij tijdgebrek activity log, waardoor u in de toekomst berichten kunt plaatsen, op de minuut precies.

5. Tel uw aantal likes of volgers niet. Als beginnende ondernemer bent u snel geneigd om het aantal likes of volgers te tellen. Al snel zult u in uw hoofd een streefgetal hebben voor het einde van het jaar. Het gevaar hiervan is, dat u uw doel uit het oog verliest. Wees gericht op kwaliteit en niet op kwantiteit. Zorg dat de “liker” een directe fan is en zich verbonden voelt met uw merk.