Verder kijken dan je portemonnee dik is

Een interview met Farid Darkaoui
20 november 2014
Creëer enthousiasme op basis van emotie
1 november 2015

Ondernemen stond lange tijd gelijk aan veel geld verdienen. Maar vooral de laatste jaren is er meer aanacht voor sociaal ondernemen. Inzet daarbij is vooral het creëren van waarde voor de maatschappij. Breda telt al behoorlijk wat initiatieven op dit gebied. Heartful banking en HUB88 zijn daar mooie voorbeelden van.

 

Samenwerking en kruisbestuiving leveren mooie dingen op, zo we – ten Silvia van der Vaart en Danielle Visser. Zij startten in september Hub88: een bedrijfsontmoetingsplaats voor friskijkende en dwars – denkende zzp’ers. De oud-collega’s begonnen in juli 2013 allebei een eigen onderneming vanuit huis.

“Maar ik merkte dat het thuiswerken niet efficiënt verliep”, vertelt Silvia. “Ik was snel afgeleid door de kinderen en ik miste sparring – partners. We misten allebei het samen praten en leuke ideeën krij – gen. We wilden een werkplek zoeken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Maar we konden geen ruimte vinden waar we ons ook echt prettig voelden. Zo ontstond het idee voor een bedrijfsontmoetingsplaats. Daarmee zijn we naar Business Coach Breda gestapt.” Coach Farid Darkaoui hielp het tweetal om het idee om te zetten in een realistisch en haalbaar plan. “Hij wees ons ook op het pand waar we nu zitten, Boschstraat 88. Het was eigenlijk een soort casco, waarin echt alles nog moest worden gedaan. Er zat zelfs nog enkel glas in. Maar we waren er meteen verliefd op en wisten: dit wordt het. We hebben een businessplan en een financieel plan gemaakt en daar vervolgens een verdienmodel bij ontwikkeld. Dat was in januari allemaal klaar.”

 

Ruimte

Na veel werk aan het bedrijfspand, vond de opening in september plaats. De inrichting kenmerkt zich door het gebruik van louter her – gebruikte materialen, zoals lampen uit een fabriek in Vlijmen, stoe – len van Hogeschool Utrecht en oude examentafels uit Groningen. De bureaus zijn gemaakt door een Bredase meubelmakerij. Vanaf dat moment konden zzp’ers bij Hub88 een werkplek huren. Een flexplek kost 150 euro per maand, exclusief btw. Voor een eigen plek betaal je 250 euro en gebruikers kunnen ook een strippenkaart nemen voor 40 uur. Bij elk abonnement is toegang tot het wifi netwerk, koffie en gebruik van de printer inbegrepen. Ook zonder abonnement kan per uur of per dag een werkruimte worden gehuurd. En: vanaf het voorjaar zijn er ook werkplekken in de tuin, waar nu al twee mobiele cateringcaravans te vinden zijn. Op donderdag komt Bitterzoet hier met soepen en taart, op vrijdag staat Tante Ans er met haar pannenkoeken.

 

Diversiteit

Silvia en Danielle geven het begrip sociaal ondernemen hiermee een nieuwe dimensie. Dat deden ze ook al tijdens de Singelloop: de deelnemers konden zich bij de flexibele werkplekken van Hub88 omkleden. “Omdat we hier allemaal in één grote ruimte zitten, gaat het netwerken als vanzelf”, zegt Silvia. “Er ontstaat een toffe kruisbestuiving. We hebben ook een aparte ruimte voor workshops, waar we regelmatig bijeen – komsten organiseren. Ook zijn we nu druk bezig met onze positionering in de markt: hoe willen we dat mensen ons zien?”

Hub88 is nu enkele maanden op weg. “Het is enorm leuk. De gebruikers werken vooral op de laptop. De diversiteit is groot. We hebben een grafisch vormgever, iemand die incentive reizen organiseert, een social media expert. We zijn zelf ook graag onder de mensen en omdat we veel starters heb – ben, organiseren we regelmatig workshops en presentaties. Ook is er veel vraag naar de ruimte op zich. We hebben al een aan – tal verschillende groepen ontvangen, van de gemeente Breda tot een netwerkclub met mannen-in-pak. Iedereen voelt zich hier snel thuis. Werken kun je overal, maar hier zit je in een ruimte waar je gemakkelijker anderen ontmoet. Die behoefte is er, dat merken we.

 

Het nieuwe bankieren

Owen de Vries wijst met zijn onderneming de financiële wereld in de richting van het nieuwe bankieren. Daarbij kijkt hij niet enkel naar financieel gewin op korte termijn, maar ook naar ecologisch en sociaal ren – dement en continuïteit. Het is een opmerkelijke stap van Owen, gezien zijn verleden in dezelfde sector. De Bredanaar werkte twintig jaar lang op diverse niveaus bij ABN AMRO, totdat hij op enig moment het licht zag.

In 2004 tekenden zich de contouren af voor een boek over de sector waarin hij werkte. “De crisis moest nog beginnen, maar ik zag hoe de banken zich hadden verwijderd van markt en maatschappij. Ik had vanuit mijn eigen bankpraktijk een methode ontwikkeld om de relatie met de klanten te verbeteren. Daarvoor had ik tien jaar lang allerlei informatie verzameld. Juist door de crisis kwam er extra veel naar buiten. Ik heb anderhalf jaar lang enorm veel gelezen en geschreven. Zo heeft zich langzaam mijn boek gevormd. Drie jaar geleden ben ik gestopt bij de bank, vorig jaar kwam het boek uit: Heartful Banking.”

Owen startte een onderneming met dezelfde naam. “Het boek werd goed ontvangen. Maar ik begaf me in een niche en boeken verkopen alleen, is onvoldoende voor levensonderhoud. Omdat ik geloof in het gedachtegoed dat ik beschrijf, ben ik ermee aan de slag gegaan. Ik laat het speelveld zien van de bank en de maatschappij. De focus bij banken is al jaren intern gericht. Ik laat zien hoe je naar buiten moet kijken en geef tips waar je dan op moet letten. Daarnaast besteed ik aandacht aan wat er leeft bij de medewerkers. Het gaat dan om de intrinsieke motivatie (het hart) en niet om extern opgelegde regels. Het boek is overigens constructief bedoeld, hoor. Ik doe zeker niet aan bank bashing. Want ik begrijp wel dat een bank geld moet verdienen en daarom risico’s moet afwegen. Ik houd rekening met de aard van de sector.”

 

Duurzaam

Nu helpt Owen oud-collega’s met strategisch advies. Ook geeft hij presentaties op universiteiten en hogescholen. “Het onderwerp duurzaam bankieren is belangrijk genoeg. Het gaat over de relatie tussen de banken en de maatschappij. Ik ben mijn eigen onderneming gestart. Eerst heb ik ondernemerscursussen gevolgd. Daar heb ik veel van opgestoken: marketing, het product, hoe schrijf je een offerte? De cursussen vormden een goede start. 2014 Was voor mij een bijzonder jaar dat vooral was gericht op marketing. Nu ben ik bezig met het jaarplan voor 2015 en werk ik aan de ontwikkeling van nieuwe producten.” Duurzaamheid is belangrijk, weet Owen. “Banken bepalen wat er met ons spaargeld gebeurt. Wil je dat jouw bank het spaargeld investeert in een bedrijf in India waarvan het gebouw instort? Of wil je dat je spaar – geld in een windmolen (duurzame energie) of juist in olie (fossiele industrie) wordt geinvesteerd? Banken waren altijd gericht op business to consumer (B2C) en business to business (B2B) activiteiten. Ik laat zien dat het speelveld veel groter is. Denk ook maar eens aan business to environment (B2E) of human to human (H2H), om maar een paar voorbeelden te noemen. Mijn verhaal is een stap in de goede richting voor ban – ken. Ik geef een kaart met een kompas om uiteindelijk het verloren vertrouwen van de klant terug te winnen.”