Wanneer start je wel en wanneer geen BIZ?
30 mei 2014
Veiligheid: een vergeten marketinginstrument
30 mei 2014

In detailhandel land vindt steeds meer een omzetverschuiving plaats van offline naar online. In 2013 bedroeg de online detailhandel omzet maar liefst 5 miljard euro. Ondanks het feit dit slechts 6% is van de totale omzet in de detailhandel zet deze ontwikkeling zich onverminderd voort (in 2008 was het online aandeel 3,5%). Waar veel detailhandel ondernemers goed inspelen op deze trend, zijn er nog steeds veel ondernemers die de kans online omzet onbenut laten. Wanneer we kijken naar winkelgebieden als collectief dan valt er nog helemaal een wereld te winnen. Sommige gebieden beschikken nog niet eens over een website en als ze deze wel hebben dan gaat dit vaak om een statische website die verder nauwelijks de interesse kan wekken van de (potentiële) klant.

Veel winkelgebieden hebben het in deze tijd zwaar. Zeker winkelgebieden die niet zijn gelegen op a-locaties zoals de binnenstad. Juist voor deze winkelgebieden is het van groot belang dat zij zich blijven onderscheiden. Ondernemersverenigingen doen vaak erg hun best om het winkelgebied te promoten door leuke acties en evenementen te organiseren. Dit heeft als doel om meer consumenten naar het gebied te lokken en ze te verleiden tot het doen van aankopen. Ondernemers vergeten vaak echter om ook iets te doen aan de online vindbaarheid van het gebied. Een gezamenlijke website is echter een goede manier om het winkelgebied beter vindbaar te maken voor (potentiele) consumenten.

Een website voor een winkelgebied kan op verschillende manieren worden ingezet. Vaak is het doel van een dergelijke website om klanten te verleiden om het winkelgebied te komen bezoeken. De winkels staan dan vaak aantrekkelijk gepresenteerd, er zijn acties/aanbiedingen te vinden op de site en via de evenementenagenda wordt de consument op de hoogte gehouden van toekomstige evenementen en activiteiten. Door een aantrekkelijke gezamenlijke website te bouwen en te onderhouden kan de naamsbekendheid van het gebied worden vergroot. De gezamenlijke website kan ook de individuele websites van de winkeliers versterken en omgekeerd. Door naar elkaar door te linken wordt de vindbaarheid nog beter.

Sommige winkelgebieden zijn echter al een stapje verder. Zij bieden via de site producten aan die de consument ook online kan bestellen. Deze producten worden dan thuis bezorgd. Dit vereist echter een zeer goede samenwerking tussen de ondernemers en een zeer goed georganiseerde logistiek. De 9 straatjes in Amsterdam is een gebied die hierin zeer goed is geslaagd. De website van de 9 straatjes is net een webshop van een warenhuis. Alle producten die op de site kunnen worden besteld komen van verschillende ondernemingen in het gebied. Dit is het voorbeeld van hoe je een gebied optimaal kunt positioneren. De winkelstraat als warenhuis.