Aanpak Schiedamseweg, even terugkijken

Kunsticoon van 14 meter hoog in de winkelstraat: bospoldervos
3 mei 2018
ONDERNEMER JORINDE OVER ONS TRAININGSPROGRAMMA
8 mei 2018

 

De opdracht van Farid Darkaoui van Zaken Expert zit erop. Sinds 1 april valt het project onder de reguliere aanpak van de gemeente. Zijn collega Abdel Bouchibti gaat wel door met de economische en veiligheidsaanpak van de straat. De heren blikken terug op de afgelopen twee jaar. 

Farid, tot voor kort integraal projectleider: ‘Het was voor mij meer dan een klus. In deze buurt ben ik geboren en getogen. De Schiedamseweg voorruit brengen was mijn drijfveer. We zijn trots op het resultaat en krijgen veel positieve reacties.’ Abdel vertelt over de resultaten:Er zijn elf nieuwe ondernemers bijgekomen, er staan minder winkels leeg. De strenge selectie van nieuwe ondernemers, afspraken met pandeigenaren en vernieuwde horeca-aanpak heeft gewerkt. Bij de gevelaanpak – die dit jaar nog doorloopt – zijn winkelpuien vervangen, gevels schoongemaakt en er zijn gevels hersteld en geschilderd.  Nieuwe reclame-uitingen, rolluiken en zonweringen zijn ook zichtbaar. Van de 115 panden waren er 90 in particulier bezit.’ Farid vult aan:De gemeente Rotterdam heeft een half miljoen geïnvesteerd, marktpartijen hebben zeven keer dat bedrag geïnvesteerd. Dat vinden we zelf een goede prestatie en is echt uniek in Nederland.’

 

Nog een paar resultaten

Farid vervolgt: ‘Samen met politie, stadstoezicht en directie Veiligheid hebben we ingezet op het tegengaan van ondermijnende criminaliteit. Malafide ondernemers worden in de gaten gehouden, acht huurcontracten zijn ontbonden. De samenwerking tussen ondernemers volgens het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) leverde in 2017 een KVO-ster op, een beloning voor het behaalde resultaat.’ Abdel: ‘Het is ook schoner geworden, we werden tweede bij de Schoonste straat van Rotterdam.’

 

Kunst, groen, cultuur

Farid en Abdel vertellen verder over het grote kunstwerk van Florentijn Hofman dat waarschijnlijk op de Schiedamseweg komt, nog een mijlpaal. Kunnen jullie nog iets meer over de toekomstplannen vertellen? Farid: ‘De ondernemersvereniging Schiedamseweg wordt een sterker collectief. Social media wordt meer ingezet om het imago van de straat te versterken. Verder wordt de Schiedamseweg vanaf de Lage Erfbrug groener. In overleg met de RET wordt ingezet op vergroening van de middenberm.’

 

Doorpakken!

Over een ding zijn de heren het roerend eens: ‘Behoud wat er in korte tijd bereikt is. De aanpak van de Schiedamseweg vergt een lange adem. Wij doen een oproep om de aandacht voor de winkelstraat vast te houden. Juist nu er resultaten zichtbaar zijn, is het belangrijk om door te pakken.’

 

Tekst: Madelon Stoele