Vestig je speciaalzaak naast de supermarkt

Is Franchise iets voor u?
6 september 2011
Nieuwe Binnenweg Rotterdam online!
6 september 2011

Steeds meer boodschappen worden bij de supermarkt gedaan. Veel dagelijkse speciaalzaken, zoals de bakker en de slager, dreigen te verdwijnen. Toch kunnen speciaalzaken zich het beste naast de supermarkt vestigen. Sterker nog: hoe groter de supermarkt, hoe meer klanten voor de speciaalzaak!

Dat blijkt uit onderzoek van ruimtelijk-economisch adviesbureau DTNP uit Nijmegen. In 30 centra zijn bijna 5.000 supermarktklanten geënquêteerd. Een groot deel van de supermarktbezoekers blijkt ook één of meer andere winkels binnen te lopen. Dit combinatiebezoek varieert per situatie: als de winkels naast de supermarkt liggen, is het combinatiebezoek wel 70%. Is de onderlinge afstand groter dan 100 meter, of liggen de winkels uit het zicht, dan neemt het combinatiebezoek snel af.

Meer dan 10.000 bezoekers per week
Dagelijkse speciaalzaken, zoals de bakker, slager en drogist, kunnen zich dus het beste naast de supermarkt vestigen. Dat klinkt wellicht vreemd, omdat supermarkten tegelijkertijd concurreren met speciaalzaken. Steeds meer boodschappen worden immers bij de supermarkt gedaan. Meer dan 80 cent van elke euro aan boodschappen komt inmiddels bij de supermarkt terecht. Na de melkboer en de groenteman neemt ook het aantal slagers en bakkers in Nederland de laatste jaren af. Toch kan de dagelijkse speciaalzaak niet zonder supermarkt. Een doorsnee supermarkt trekt elke week meer dan 10.000 bezoekers. Daarmee is de supermarkt in de meeste centra veruit de belangrijkste publiekstrekker. Van die enorme klantenstroom kan de speciaalzaak profiteren: een beperkt deel ervan biedt al een gezonde omzet. Zonder supermarkt ontbreekt de aantrekkingskracht om voldoende klanten op de been te krijgen.

Gevarieerd en levendig centrum
De haat-liefdeverhouding tussen supermarkten en speciaalzaken blijkt nog interessanter als we kijken naar de omvang van de supermarkt. Grote supermarkten verkopen veel meer producten die ook de speciaalzaak biedt. Toch is een speciaalzaak beter af met een grote supermarkt naast zich, dan met een kleine, simpelweg omdat een grote supermarkt veel meer klanten trekt. Voor veel winkeliers betekent dit dus dat zij zich het beste naast de supermarkt kunnen vestigen. Voor gemeentebesturen betekent dit dat zij er goed aan doen te streven naar ruime supermarkten in de dorps- en wijkcentra. Dat biedt de beste kansen voor een gevarieerd aanbod speciaalzaken en een levendig dorps- of wijkcentrum. 

>Bron: DNTP
http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2011/01/07/dtnp-supermarkt-redder speciaalzaak
http://www.distrifood.nl/web/Nieuws/Branchecijfers/Branchecijfers-artikel/138740/Speciaalzaak-kan-niet-zonder-super.htm<