Retailtrends: herontdekt, de winkelstraatmanager

Is Franchise iets voor u?
6 september 2011

De winkelstraatmanager staat in de spotlights. De rol is niet nieuw, maar lijkt te zijn herontdekt nu het aantal winkelgebieden met een gebrekkig veiligheidsgevoel groeit. De winkelstraatmanager moet doodgewaande winkelstraten weer tot leven wekken.

In de gemiddelde Nederlandse winkelstraat winnen de grote winkelketens het van de ‘kleintjes’. Niet in de Amsterdamse Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat. Zo verkoopt de winkel Het Grote Avontuur zelf ontworpen interieuraccessoires, cadeautjes en meubels uit alle windrichtingen. Terwijl ze er bij Jollijst uitgebreid voor gaan zitten om de ideeën en wensen van de klant in beeld te brengen om zo de ideale lijst te creëren. De twee straten zijn een aaneenschakeling van delicatessenwinkels, boetiekjes en speciaalzaken. Levendige winkelstraten die uitnodigen tot slenteren en vergapen. De Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat gelden vaak als rolmodel voor winkelgebieden die er minder florissant aan toe zijn. De winkelbuurt wordt geroemd om het diverse winkelaanbod en de creatieve ondernemersgeest. Dat is niet altijd zo geweest.

Zaken Expert is werkzaam in een aantal gebieden in Nederland en heeft diverse grote successen behaald. Farid Darkaoui legt uit waar een winkelstraatmanager aan moet voldoen. ‘Een goede winkelstraatmanager weet om te gaan met tegenstrijdige belangen. Zo heb je in een winkelstraat rekening te houden met onder andere ondernemers, ambtenaren en verhuurders. De manager moet op die verschillende niveau’s kunnen communiceren, en daarbij resultaat boeken. Strategisch inzicht en praktisch handelen zijn daarbij essentieel. Onze winkelstraatmanagers hebben dan ook retailervaring, zijn hoogopgeleid en hebben bedrijfskundig inzicht.”

Lees meer op: www.retailtrends.nl