Haagse ondernemers steken een miljoen in verbeteren van hun gebied
Den Haag heeft er zes nieuwe Bedrijven Investeringszone’s bij. In totaal zijn er nu twintig van zulke investeringsgebieden, dat is een landelijk record. In een Bedrijven Investeringszone (BIZ) bepalen de ondernemers zélf hoe en met welke middelen hun winkelgebied aantrekkelijker wordt gemaakt.
Zij betalen daar ook zelf aan mee. Haagse winkeliers steken via de BIZ jaarlijks één miljoen euro in het verbeteren van hun winkelgebied.
De Bedrijven Investeringszone is in 2009 in het leven geroepen door het ministerie van Economische Zaken. Het was een tijdelijke maatregel. De BIZ geeft winkeliers de mogelijkheid om zélf te bepalen hoe hun winkelgebied aantrekkelijker wordt gemaakt. Zij schrijven daartoe een plan en betalen er ook aan mee. Het gaat om bijvoorbeeld het organiseren van evenementen, het ophangen van feestverlichting of meer groen in de wijk. Daarnaast kunnen activiteiten op het gebied van schoonmaak en veiligheid worden georganiseerd. De gemeentelijke belastingdienst int de bijdragen voor de BIZ.
Den Haag had al 14 Bedrijven Investeringszones. Woensdagavond is er gestemd over nog eens zes winkelgebieden. Dat gebeurde tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Haags Historisch Museum.
Wethouder Henk Kool van Economie: “Het is geweldig dat Den Haag zo ver is gekomen met de oprichting van de Bedrijven Investeringszone’s. Dat zegt veel over de veerkracht en de onderlinge samenwerking van de Haagse winkeliers. Ik ben trots op hen. Een sterke en mooie winkelstraat is goed voor de buurt en goed voor de stad. Dus goed voor ons allemaal!’
Wethouder Kool gaat er bij het ministerie op aandringen om de BIZ een permanent karakter te geven.
Zaken Expert is vanaf het begin aan actief betrokken bij het project.