Is Franchise iets voor u?

Retailtrends: herontdekt, de winkelstraatmanager
6 september 2011
Vestig je speciaalzaak naast de supermarkt
6 september 2011

Bent u van plan om franchisenemer te worden? Loop dan, voordat u aan zo’n avontuur begint en een contract tekent, eerst deze lijst met 10 vragen na:

1. Ben ik ondernemer genoeg?
Als franchisenemer staat u op eigen benen. U zult op eigen kracht uw omzet moeten realiseren. Dat betekent dat uw enthousiasme en toewijding als het goed is tot klinkende munt leiden. Maar als het minder gaat, bent u de eerste die dit in zijn portemonnee voelt. Daar komt in goed Hollands bovenop dat de kost voor de baat uitgaat. De eerste jaren bouwt u vooral op, en zit die vakantie er (waarschijnlijk) financieel even niet in.
2. Kan ik de investering aan?
Hoeveel geld bent u bereid te investeren? En hoeveel verlies kunt u zich permitteren? Bij het beantwoorden van deze twee vragen draait het om de combinatie van de aanvangsinvestering (de fee) en tegenvallende inkomsten. In het verlengde van deze twee vragen moet u een persoonlijk financieel plan opstellen, waarbij u nagaat hoeveel geld u de eerste jaren nodig heeft om van te leven. In het plan dient u rekening te houden met onverwachte tegenvallers, zoals een forse reparatie aan uw auto.

3. Ben ik een teamplayer?
In uw eigen vestiging bent u autonoom, maar ook weer niet. U zult zich moeten conformeren aan de regels van de franchisegever, zeker bij hard franchise. Dat betekent soms dat u zich zult moeten schikken in een beslissing waar u zelf niet voor de volle honderd procent achter staat.

4. Steunen mijn partner en omgeving mijn plan?
Zeker in de eerste jaren vraagt het leiden van een eigen franchisevestiging een 24/7-mentaliteit. Het runnen van een franchise vraagt een zware fysieke inspanning van u. Elke werkdag is lang en veeleisend. Geestelijk en fysiek moet u dat aankunnen. Maar minstens zo belangrijk: uw partner, het gezin moeten meegaan in uw plannen. Zonder de steun van het thuisfront wordt het extra zwaar.

5. Hoe goed ken ik de franchisegever?
Voordat u definitief met een franchisegever in zee gaat, moet u plat gezegd, weten wat voor vlees u in de kuip hebt. Daarbij gaat het om meer dan mooie blauwe ogen. Hoe zijn de onderlinge verhoudingen tussen franchisegever en franchisenemers? Is de organisatie wel eens negatief in het nieuws? Wat zijn de ethische normen? Praat met franchisenemers, het personeel en klanten. Vraag ze om een eerlijke mening. Komt de franchisegever zijn afspraken na en maakt hij waar wat hij zegt?

6. Hoe vergaat het collega-franchisenemers?
Het praten en leren kennen van andere franchisenemers is een essentieel onderdeel van het vooronderzoek. De twee belangrijkste vragen: hoe verloopt de communicatie en hoe kijken ze naar hun investering? Hoe lang hebben ze erover gedaan om het geld terug te verdienen? Neem ook contact op met de voorzitter van de franchiseraad of de vereniging van franchisenemers.

7. Hoe zit het met de ondersteuning?
In de strijd om de klant gaat het om de details. De interne organisatie van de franchisegever moet de formule bewaken. Bij ondersteuning draait het om zaken als marketing en communicatie, de opleiding en training van de franchisenemers en het personeel, een optimale logistieke en administratieve organisatie et cetera. De franchisenemers moeten een eigen stem in het kapittel hebben in de vorm van een franchiseraad of -vereniging.

8. Begrijp ik het contract?
Weet wat je tekent. Zelfs bij de meest intelligente mensen gaat het op dat punt regelmatig mis. De onlangs overleden horecatycoon Sjoerd Kooistra was berucht om zijn pachtcontracten. Pachters van zijn kroegen moesten dertig procent van de omzet afstaan als pacht. Bij faillissementen bleef hij telkens buiten schot. ‘Niks mis mee’, herhaalde hij steevast op kritiek.

Of die constatering juist is, mag ieder voor zich beoordelen. Op deze plek dient het slechts als waarschuwing vooraf. Huur een ondernemingsjurist in om het contract met de stofkam door te nemen. En sla diens raad vooral niet in de wind.

9. Hoe zit het met de inkomsten?
Deze vraag dient u in samenhang met de voorgaande vraag te beantwoorden. Hoe ziet het verdienmodel eruit en hoe realistisch zijn de prognoses? Hoe lang duurt het voordat u begint te verdienen? Ook hier geldt: een deskundig adviseur is goud waard.

10. Hoe verdient de franchisegever zijn geld?
Deze vraag draait om continuïteit en financiële soliditeit en richt de blik op de lange termijn. U maakt deel uit van een groter geheel. Het maakt verschil of u zich aansluit bij een succesvolle franchiseformule met een bewezen staat van dienst of een relatief nieuwe formule. Bij de laatste zijn kritische vragen over de strategie en groeiplannen op zijn plaats.

Het maakt ook uit voor welke uitdagingen de branche zich gesteld ziet. Een simpel voorbeeld is de concurrentie waarmee videotheken worden geconfronteerd: films kun je huren via de kabel of downloaden (ook al is dat illegaal). Als steeds meer franchisenemers hun deuren sluiten, komt de franchiseorganisatie met ongewijzigd beleid op den duur zelf in de problemen.

Met dank aan De Zaak, Kennisnetwerk voor ondernemers. Voor meer informatie kijk op http://www.dezaak.nl

Zaken Expert kan u helpen en begeleiden met het opzetten van uw franchisevestiging!