Een buitenstaander zou misschien denken dat Delft (mooie historische binnenstad, hightech bedrijvigheid, prima horeca) zichzelf wel verkoopt, maar dat ligt toch iets genuanceerder. Abdel el Bouchibti, acquisiteur/kwartiermaker voor de Delftse binnenstad, weet daar alles van. Hij is momenteel druk bezig om opkomende winkelformules en franchiseorganisaties te interesseren om zich te vestigen in Delft. En dat betekent: veel op pad gaan. Hij bezoekt beurzen om retailers en winkelformules voor Delft te interesseren én om de juiste match te vinden. Zo was/is Abdel deze weken onder meer te bewonderen op het Retail Event Nederland in Houten (26/27 maart) en de Franchisebeurs in Hoevelaken (11 en 12 april).
Kiezen
Natuurlijk moeten ondernemers interesse hebben in Delft als vestigingsplaats, maar dan ben je er nog niet, weet Abdel. Sowieso is niet ieder bedrijf even geschikt voor Delft, bijvoorbeeld omdat er al voldoende bedrijven uit dezelfde branche in Delft zijn te vinden. Abdel: “We zoeken bedrijven die iets toevoegen aan Delft.” Abdel speurt vooral naar verrassende winkelconcepten en winkels die Delft verder helpen als ‘funshopstad’. “Met een aantal winkeleigenaren in de binnenstad hebben we een brancheringsvisie opgesteld, om tot de ideale brancheringsmix te komen.” Ofwel: zorgen voor voldoende variatie in het winkelaanbod, zodat het winkelend publiek straks nog meer te kiezen heeft.
Goed
In een ideale wereld was Abdel deze weken al met een Delfts bidbook onder zijn arm op bezoek gegaan bij diverse partners, maar het bidbook is nog niet klaar. “De gemeente, lees wethouder Milène Junius, heeft als uitgangspunt gehanteerd dat ‘goed’ belangrijker is dan ‘snel’”, zegt Kees Koreneef van de Stichting Centrum Management Delft (SCMD). “Dit tekent de inspanning van de gemeente en dat we, in het belang van de stad, de tijd hebben gekregen om er een kwalitatief hoogwaardig stuk van te maken. Het bidbook moet inhoudelijk goed zijn en de juiste look en feel van onze prachtige stad weergeven.”
Uniek
Het bidbook, dat momenteel wordt gemaakt door communicatiebureau Vechtlust, is waarschijnlijk in juli klaar. Kees Koreneef: “Het laat straks zien wat we allemaal voor prachtigs hebben in Delft en wat ons als stad zo uniek maakt. Denk aan de historie van Delft, aan Delfts Blauw, de Oranjes, de TU, maar ook aan onze horecapleinen en historische winkelkern met leuke formules.’’
Ambassadeurs
Dat alles moet dus voor nog meer bedrijven reden zijn om zich te gaan vestigen in Delft. En weliswaar is Abdel el Bouchibti momenteel als acquisiteur/kwartiermaker het Delftse gezicht naar buiten toe, de stad heeft veel meer ‘ambassadeurs’, vindt Kees Koreneef. “Eigenlijk zijn we met z’n allen – gemeente, eigenaren, ondernemers, horeca, bewoners, kortom het SCMD en Delft Marketing – constant bezig met het promoten van onze stad en het werven van potentiële bedrijven. De promotie van Delft is dus in volle gang; het bidbook is straks een mooi stuk om mee te geven aan partijen die door betrokkenen enthousiast zijn gemaakt.” En dat is een goede stap richting het hogere doel: “Delft moet de place to be zijn voor consumenten, maar ook voor retailers.”
Ziet u uw winkel graag gevestigd in de Delftse binnenstad? Neem dan contact op met Abdel el Bouchibti van bureau ZakenExpert 06-43755965 of per e-mail: abdel@www.zakenexpert.nl.
© Zaken Expert B.V