De 7 meest gemaakte verkoopblunders
1 november 2015
Geloof in eigen kracht is iets heel positiefs
1 november 2015

Nieuwe tijden en nieuwe klantwensen vragen om een innovatieve aanpak in bedrijfshuisvesting.

 

Door de crisis en de opkomst van het winkelen op internet ontstond veel leegstand in de binnensteden, maar zoals altijd, bood de nieuwe situatie ook de kansen aan creatieve ondernemers.

 

Door samenwerking werden verrassende concepten geboren. Judith Maas was ambulant schoonheidsspecialiste en leidt nu een groothandel, in combinatie met een webshop. En Irma de Vries heeft bij De Nieuwe Winkel producten in huis van ondernemers die ruimte bij haar huren. Het is een formule die de stad nog niet kende.

 

De Nieuwe Winkel verhuurt ruimte aan enthousiaste, creatieve ondernemers. Ook is er plaats voor biologische horeca en een mogelijkheid voor workshops, vergaderingen en trainingen. “Op 1 mei zijn we van start gegaan”, zegt Irma de Vries. Ze werkte aanvankelijk samen met een zakenpartner, maar doet het inmiddels alleen. “In Den Bosch was een kennis van ons een jaar eerder al een Nieuwe Winkel gestart, dat concept hebben we overgenomen. We hebben eerst onderzocht of het haalbaar was en of ondernemers wel mee wilden doen. Daarna kwam de vraag of er een plaats was waar we terecht konden. Want we hadden een grote ruimte nodig om ons verdienmodel te kunnen uitrollen.”

 

Plan van aanpak

Business Coach Hans van Agt hielp Irma en haar collega op gang. “Hans ondersteunde ons bij het uitvoeren van ons plan van aanpak. In vier of vijf sessies hielp hij dingen op papier te zetten en publiciteit te vergaren. Dat heeft zeker geholpen bij de start.”

 

Het concept bleek niet alleen vernieuwend, maar ook haalbaar. Via de Stichting CLIB zocht het duo een geschikt en betaalbaar winkelpand. Dat werd Tolburgstraat 24. Irma werkte toen nog bij een boekhandel. “Verkopen vind ik leuk. Ik sta nu ook zelf in de winkel. Daarnaast houd ik me bezig met acquisitie en het bij elkaar brengen van men – sen. We hebben nu echt een levendige winkel met veel producten, waarmee we ondernemers met elkaar en met het win – kelend publiek verbinden.”

 

Handgemaakt

Die ondernemers huren ruimte in De Nieuwe Winkel en tonen er hun producten. “De insteek is dat het gaat om duurzame, handgemaakte producten. Of het moeten spullen zijn met een bijzonder verhaal, zoals zelfgemaakte meubels, sieraden of kleding. Wij zorgen voor de styling, de verkoop en de administratie. En we zorgen ervoor dat de winkel één geheel is en niet een ruimte met allemaal verschillende afgemeten plekjes. We integreren de artikelen met de andere producten. De Nieuwe Winkel ziet eruit als een gewone winkel.”

 

Intussen doen 35 ondernemers mee. “Ze komen van Maastricht tot Texel. We hebben ook werken van kunstenaars aan de wand hangen. Zij betalen geen huur, maar bij verkoop krijgen wij een percentage van de opbrengst als commissie.”

 

Toch is er nog een punt van zorg. “We zitten in de Tolbrugstraat en daar is veel leegstand ontstaan. Een A1-locatie is voor ons niet te betalen. Maar hier op de A2-locatie zijn minder passanten en dat is jammer. Mijn doel is meer klanten naar de winkel te krijgen. Daar zijn we al een tijdje druk mee bezig, via social media en door actief te flyeren. In januari doen we mee aan de Cultuurnacht om onze naamsbekendheid te vergroten.”

 

Wimpers

Voor Judith Maas begon haar loopbaan als ondernemer in 2010. Als ambulant schoonheidsspecialiste (met wimperextensions als specialisatie) startte ze MooiLife, waarmee ze bij haar klanten op locatie kwam. “Dat deed ik met een tweedehands autootje dat van mijn moeder was geweest. Het was natuurlijk een heel gesjouw, met een koffertje vol schoonheidsproducten en handdoeken en een inklapbare massagetafel van 20 kilo. Soms moest ik zes trappen op in een flat. Maar ondanks het zware werk, was ik ontzettend blij dat ik met die auto kon beginnen. Ik had geen lening of iets dergelijks en ben gewoon aan de slag gegaan.”

 

Als snel kon ze haar producten uitbreiden. “Omdat ik een mooie kans zag in de wimperextensions, heb ik daar een cursus voor gevolgd. De wimpers worden haartje voor haartje verlengd met zijden haartjes. Ik breng ze met speciale wimperlijm aan. Hiermee was ik de eerste in Brabant. Er was aanvankelijk nog weinig vraag naar, maar samen met de schoonheidsbehandelingen was dit een geslaagde combinatie. En ik geloofde dat de wimperextensions later een groot succes zouden worden.”

 

Reistijd

Het nadeel van de werkwijze was dat Judith met de auto maar enkele klanten kon bezoeken. “Ik ging ook de regio in en had dus reistijd. Maar ik vond het ook onbeleefd om na een behandeling snel te vertrekken. Het leek me daarom beter om op een vaste locatie te gaan werken. Eerst polste ik of de klanten bereid waren om daarheen te komen. Dat waren ze. Zelfs mensen uit bijvoorbeeld Oosterhout vonden het prima om naar Breda te rijden.”

 

Het werd daarom tijd voor een vaste locatie, zeker doordat het aantal producten inmiddels was uitgebreid. Ook Judith kreeg bij haar zoektocht de hulp van Hans van Agt. “Met hem heb ik ook mijn ondernemingsplan doorgenomen. Hij hielp mij verder met onder andere een artikel in BN/De Stem. Nadat het was verschenen, nam MooiLife een grote vlucht. Ik kreeg veel telefoontjes van nieuwe klanten en begon een salon aan de Haagweg.”

 

Ervaring

Sindsdien is het hard gegaan met Judith. Haar voorspelling kwam uit, de wimperextensions werden inderdaad een hit. Judith geeft nu dagelijks les om ook anderen de techniek aan te leren en kreeg het aanbod om als eerste salon in Nederland distributeur, opleider en groothandel te worden van het wimpermerk Neicha. Ze startte Wimpersalon, groeide daarmee uit tot één tot de grootste opleidingsinstituten in Nederland en zag zich gedwongen om met de schoonheidsbehandelingen te stoppen. Die zijn inmiddels overgenomen door een collega, waardoor Judith zich volledig op de Wimpersalon kan focussen.

 

Verbouwen

Judith runt ook de webshop www.wimpersalon.nl. “De groothandel zit aan de Haagweg, in het pand waar de afgelopen twee jaar MooiLife was gevestigd.” Ze zegt het met gepaste trots. De Bredase heeft het goed voor elkaar, maar zal nooit vergeten hoe ze ooit startte: met de tweedehands auto van mama. Om maar aan te geven dat je geen traditionele huisvesting nodig hebt om het ver te kunnen schoppen.