Creëer enthousiasme op basis van emotie

Verder kijken dan je portemonnee dik is
1 november 2015
De 7 meest gemaakte verkoopblunders
1 november 2015

De tijd dat je als startende ondernemen even bij de bank naar binnen liep en met de financiering op zak buiten kwam, ligt wel al een tijdje achter ons. Maar hé, Nederland telt ook nog 16,9 miljoen andere potentiële investeerders, met een overtuigend verhaal zijn ze aan je te binden. Crowdfunding dus!

 

Bij de Venise Bar kunnen ze hun lol niet op tijdens het plassen. Voor een euro spelen de heren een videospelletje, waarbij hun urinestraal als besturing dient. De Heppyfly bevindt zich in de proeffase, maar erkende organisaties als de Heineken Music Hall en de Erasmus Universiteit hebben al interesse getoond. Naar de wc gaan wordt een feestje, bovendien schuilt er via advertentiemogelijkheden een interessant verdienmodel achter het systeem. De bank wil er desondanks niet aan meebetalen, maar 96 Nederlanders vinden de uitvinding van Peter Hendriks te mooi om te laten mislukken. Samen investeren ze 50.000 euro, genoeg om de proeffase mee door te komen. Binnenkort hoopt Peter nog anderhalve ton op te halen om de Heppyfly echt in de markt te zetten.

 

Zonder crowdfunding zouden er een stuk minder startende ondernemingen zijn in Nederland. Investeerders van allerlei pluimage, met een inleg van enkele tientjes tot vele duizenden euro’s, dragen bij aan een levendige economie. De reden om mee te doen, varieert. Wie investeert in de Heppyfly, doet dat vooral omdat het zo’n grappige vondst is. Joran van Dalsum, eigenaar van Fit20 in Breda, trekt vooral financiers die voor het rendement gaan. De benodigde 50.000 euro had hij in welgeteld zes uur bij elkaar. Allemaal onbekenden die op basis van het gepresenteerde businessmodel op Geldvoorelkaar.nl besloten om geld te storten.

 

Anoniem

Natuurlijk, niet elk initiatief is even succes – vol. In dit verhaal belichten we de ervaringen van twee geslaagde crowdfunders. Ze geven een mooi inkijkje in de mogelijkheden van deze financieringsvorm. Joran had binnen drie weken al het geld daadwerkelijk op zijn rekening staan en kon starten. Overigens doet hij zelf redelijk nuchter over het proces. Sterker, hij praat erover alsof hij even op de hoek een broodje kaas ging halen. “Ik had snel geld nodig, voor opleidingskosten en voorfinancieringen. Twee andere franchisenemers van Fit20 hadden het op dezelfde manier aangepakt. Dat was zo goed bevallen dat ik het ook maar eventjes ging proberen.” Wie zijn financiers zijn, weet Joran niet. “Ik ken ze niet en heb ook geen contact met ze. Alleen van de grotere investeerders kan ik zien waar ze vandaan komen. Dat is van Limburg tot Groningen, dat sterkt me in de gedachte dat ze het echt om de investering doen. Ze ontvangen 9,5 procent rente, met een looptijd van 60 maanden.”

 

Gouden munt

Bij Peter bedraagt de rente, afhankelijk van de looptijd, zes tot acht procent. “Maar het grappige is dat het daar niemand om te doen is. Het proces verloopt zo anders dan bij een bank. Aanvankelijk probeerde ik geïnteresseerden ervan te overtuigen hoe goed mijn product was. Ik presenteerde een businessplan, compleet met prognosecijfers. Daar zat helemaal niemand op te wachten. Zeker niet de mensen die 20 euro wilden inleggen. Bij mijn product hoort een bepaalde emotie. Investeerders willen er met vrienden over kunnen praten. Ze willen weten waar ze de Heppyfly tegenkomen, zodat ze zelf het plezier kunnen ervaren. Toen ik me met de communicatie daarop richtte, en investeerders een gouden munt beloofde die ze doorlopend kunnen gebruiken, ging het lopen. En natuurlijk werkt het om te kunnen zeggen dat de Heineken Music Hall een Heppyfly wil hebben. Dan moet het wel iets goeds zijn, denken mensen dan al gauw.”

 

Community

Het verschil in ervaringen tussen Joran en Peter bewijst de vele mogelijkheden die crowdfunding biedt. Er is een reële kans dat geen investeerder ooit Fit20 van binnen ziet. Maar het is moeilijk voor te stellen dat de financiers van de Heppyfly naar de wc gaan en het spelletje links laten lig – gen. “Ze voelen het echt als hun product”, zegt Peter. “Ik weet wél wie er allemaal geld hebben ingelegd. Zij begonnen op een ge – geven moment een soort community te vormen en stelden allemaal vragen aan mij. Heel leuk, totdat ik hele dagen met Facebook aan de gang was. Dat heb ik dus een beetje losgelaten, maar het tekent wel de betrokkenheid.”

 

Peter denkt dat meeste producten wel voor crowdfunding in aanmerking komen. “Je hoeft niet per se een gimmick op de markt te brengen. Veel mensen zijn gevoelig voor het idee om samen een plan of een ideaal waar te maken. Er zijn sporters die naar de Olympische Spelen willen en via crowdfunding geld binnenhalen om te kunnen trainen. Mooi toch? Alles kan.”

 

Joran en Peter denken beiden in de toe – komst nog vaker gebruik van crowdfunding te maken. Joran: “Fit20 is in juni geopend. Het loopt naar wens, er is veel animo voor het concept waarbij mensen in twintig minuten per week fit kunnen blijven. Als alles stabiel blijft, heb ik plannen voor meerdere studio’s. Gezien mijn ervaringen is het logisch dat crowdfunding dan weer een goede financieringsvorm kan zijn.”

 

Peter is nog wat explicieter. “De eerste 50.000 euro heb ik geïnvesteerd in de proeffase. Hierna volgt de marktintroductie. Ik wil 50 exemplaren neerzetten op diverse plaatsen in Nederland. Ook dat ga ik via crowdfunding financieren. Ik heb 150.000 euro nodig, op basis van de huidige voorspelling kan ik die investering binnen een jaar terugverdienen. Omdat ik nu concrete cijfers kan aanleveren, zou je zeggen dat het nog gemakkelijker moet zijn om dat geld binnen te halen. Alleen redeneren mijn investeerders dus niet op die manier. Ik moet ze enthousiast maken op basis van emotie. Maar ik denk dat het wel weer moet lukken.”