Vijf gouden tips om op een efficiënte manier social media te gebruiken voor je bedrijf
30 september 2014
Vijf gouden tips voor online-marketing
8 oktober 2014

1. Een goede basis is het begin van de extra’s. Een extraatje is leuk, maar als uw klant lang moet wachten of ver moet lopen omdat de parkeerplaats te klein is, heeft het extraatje geen zin. Gastvrijheid is immers ook geen eindfase. Gastvrijheid is een continu proces dat u moet waarborgen. Verwerk het daarom in uw missie, visie en laat uw medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen gastheerschap.

2. Zorg voor een authentieke totaalbeleving. Een glimlach doet wonderen met uw klant. Maar als deze glimlach niet oprecht is en de gastgerichte taal geforceerd is, heeft dit geen effect. Authentiek gastheerschap komt vanuit uw hart en daar ligt uw passie in. Door deze persoonlijke betrokkenheid en beleving zult u de authentieke totaalbeleving met succes overbrengen op uw klant.

3. Communiceer duidelijk je telefoonnummer en wees bereikbaar. Zorg dat het telefoonnummer van uw onderneming eenvoudig te vinden is op uw website of op een andere plek online. Hierdoor voelen klanten zich eerder verbonden met uw onderneming. U straalt transparantie uit. Zorg echter wel dat u op dat nummer goed bereikbaar bent. Anders is dit een extraatje zonder goede basis.

4. Vertel het verhaal en deel je passie. Zorg voor een goede binding met uw klant. Om de klanten aan u te binden, is het van belang dat u een verhaal uitstraalt. Het verhaal waar jullie als onderneming in geloven en vertelt waarom u doet wat u nu doet. Bij een goed en duidelijk verhaal zaluw klant dit verhaal verspreiden. Daarnaast kan je ook kiezen voor een ultieme belevenis wanneer klanten uw winkel betreden.

5. Controleer je eigen service en gastvrijheid door middel van een video-opname. Soms zit er tussen uw gedachte en de werkelijkheid een groot verschil. U vat dingen anders op, omdat u weet wat u ermee bedoelt. Ter controle kunt u een klant vanaf de entree filmen en hem vervolgens volgen. Zo kunt u de belevenis van uw klant volgen en mogelijke knelpunten onderscheppen.